Skole uden Skældud

Hvorfor?

Mange børn får skældud, selvom det er det værste, de ved. Og mange lærere og pædagoger skælder ud, selvom det er det værste, de ved.

Skældud kan give ro her og nu, men prisen er høj – ikke kun for det barn, der får skældud, men også for alle dem, der lytter med.

– Skældud har nemlig en negativ effekt både på børnenes mentale sundhed, og på deres relationer til hinanden og de voksne.

– Skældud påvirker børnenes udbytte af undervisningen.

– Og skældud går ofte mest ud over de børn, der i forvejen har det svært.

Med denne bog og hjemmeside ønsker vi at bidrage med viden om virkningerne om skældud. Og vi vil dele praktiske værktøjer, så vi sammen kan skabe en skolehverdag uden skældud.

Til gavn og glæde for både børnene, de voksne i skolen og samfundet.

Om Erik, Mette og Louise

Hvordan det hele begyndte

Erik Sigsgaard er børneforsker og har i næsten 50 år undersøgt børns oplevelser af skældud. Mette Thor Jørgensen læste Eriks bog ‘Skældud’, da hun læste til lærer og har i 17 år undersøgt, hvordan det er muligt at være lærer helt uden at skælde ud. Og Louise Klinge har siden 2007 undersøgt, hvad skældud gør ved børn og voksne – først som lærer og siden som børne- og skoleforsker. Tilsammen formidler de tre forfattere viden på baggrund af næsten 80 års studier af skældud.

Læs herunder om de øjenåbnende oplevelser, der blev medvirkende til, at forfatterne dedikerede deres arbejdsliv til en skole uden skældud.

Og glæd dig til at høre Erik, Mette og Louise fortælle flere historier fra deres mange år i og omkring skolen. Du vil løbende kunne høre historierne i den podcastserie, der er lige på trapperne.

Erik

Erik

For over 60 år siden fik Erik skældud! Med blikket slået ned og hænderne knyttede i lommerne, blev han mødt af en voldsom vrede fra en magtfuld mand med titlen kostskolerektor:

Jeg husker det, som var det i går. Jeg var formand for gymnasieforeningen, og vi havde arrangeret en fest, der var gået 8 minutter over det planlagte sluttidspunkt. Rektors vrede var ydmygende, og jeg ville egentligt helst have forsvaret mig på hæderlig vis. Men min position var ikke til det – jeg var ‘anholdt’ og taget på fersk gerning. Siden dengang har jeg aldrig været i tvivl om, hvor krænkende skældud kan være

Selvom det ikke stod klart for Erik dengang, fik episoden en ganske særlig betydning. Det var nemlig her en rød tråd dukkede op. En rød tråd, der blev forvandlet til et livslangt fokus og Eriks mission: At skabe opmærksomhed om fænomenet skældud og at bidrage til at skabe de betingelser, der hjælper børn og unge med at udtrykke sig, så deres menneskelige potentiale harmonisk kan udfolde sig.

Erik Sigsgaard er børneforsker, cand.pæd.pæd og lærer. Han har bl.a. skrevet bøgerne: Skældud (2002), Skæld Mindre Ud (2005), Om børn og Unges Nej (2014), I stedet for skældud (2019) og er medforfatter til Skole uden Skældud – hvorfor og hvordan (2020)

Louise

Louise

Det var faktisk slet ikke meningen, at Louise skulle være skoleforsker! Men en ganske særlig og betydningsfuld begivenhed ændrede hendes livsbane for 13 år siden, dengang hun forfulgte sin drøm om at blive gymnasielærer og studerende dansk og filosofi.

Hun fik undervejs arbejde som dansklærer for to hold unge smedelærlinge. De unge mænd var skoletrætte, og dansktimer var mildest talt det sidste, de drømte om at deltage i. Det havde nemlig alle en bestemt ting tilfælles: Dårlige minder fra deres år i folkeskolen.

Louise satte sig for at gøre alt, hvad hun kunne for at undervise og møde de unge mænd på måder, de ikke havde oplevet før. De klarede sig til eksamen langt bedre end sædvanligt. Da de skulle evaluere undervisningsforløbet, skrev en af dem:

”Det har været sjovt, og vi har ikke set Louise blive sur, og hun er den eneste af alle lærere, som ikke er blevet sur, og det hjælper også meget. Jeg har hørt mere efter i de 10 uger, jeg har været her, end de 10 år jeg har gået i folkeskolen”.

Oplevelsen af hvor meget det betød for de unge mænd at blive mødt med tillid, respekt og ikke at blive skældt ud var så rørende, at det gav mig en mission i livet. Nemlig at bidrage til, at skolen får alle børn og unges lys til at stråle.

Louise Klinge er cand.mag. i dansk og filosofi, børne- og skoleforsker og ph.d. Hun har bidraget til en række antologier om skolen, skrevet bøgerne: Lærerens Relationskompetence (2017), Relationskompetence (2018) og er medforfatter til Det gode skoleliv (2018) og Skole uden Skældud – hvorfor og hvordan (2020).

Mette

Mette

En sen eftermiddag for over 25 år siden fik Mette ikke skældud! Det var hun ellers vant til, når hun gjorde noget, der ikke faldt i god jord hos de voksne. Og lige præcis derfor gjorde episoden et stort og uudsletteligt indtryk:

Jeg havde kvajet mig ganske alvorligt og var slet ikke i tvivl om, at der ventede en smertefuld og uoverskuelig irettesættelse. Det skete dog til min store forbløffelse ikke. I stedet for talte en voksen stille og roligt med mig. Hun sagde, at det jeg havde gjort ikke var okay, og gav mig samtidigt et godt råd om, hvad jeg kunne gøre en anden gang, hvis jeg kom i den samme situation. Følelsen af lettelse og taknemmelighed glemmer jeg aldrig, og jeg ‘betalte tilbage’ med både loyalitet og respekt og ved ikke at begå den samme brøler igen.

Med den fortælling lagret i sin erindring, er det ikke svært at forestille sig, hvordan et enkelt ord på en bogforside fangede Mettes opmærksomhed en efterårsdag for 17 år siden. Ordet var ‘Skældud’ og forfatterens navn var Erik Sigsgaard. Bogen var netop udkommet og Mette var samtidigt akkurat lige begyndt at uddanne sig til lærer.

Med bogen i hånden så en mission dagens lys. Mette kom til at tænke på den voksne, der ikke havde skældt ud. Og hun besluttede sig for, at det ville hun heller ikke gøre: Den tillid og respekt hun var blevet vist, ville hun møde alle skolebørn med. For at hjælpe dem med at udfolde deres fantastiske og fulde menneskelige potentiale.

Mette Thor Jørgensen er lærer og skolekonsulent. Hun er medforfatter til  bogen Skole uden Skældud – hvorfor og hvordan (2020).

I Filmkompagniets film om professionel relationskompetence, kan du du se Mette undervise og høre børn fortælle om, hvad det betyder ikke at få skældud. Her er det 2. klasse, og her er det 7. klasse.